دانش و علم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

مواد غذایی که انسان را سریعتر پیر می کنند


به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، تحقیقات دانشگاه ملبورن استرالیا نشان می دهد که غذاهای مملو از شکر و نمک برای افزایش محیط دور کمر خطرناک هستند .این مواد غذایی در عین حال می توانند بدن را سریعتر از چیزی که متوجه می شوید، پیر کنند.

در این گزارش شماری از خوراکی هایی که روند پیری بدن را تسریع می کنند، معرفی شده اند؛ هر کدام از این خوراکی ها حاوی عناصری هستند که تنش به بدن وارد می کنند و باعث آسیب سلولی و بروز علائم فیزیکی پیری می شوند.

سوزی بورل یک کارشناس تغذیه در استرالیا نیز در این رابطه می گوید: برخی خوراکی ها ویژگی هایی دارند که موجب پیری سلول ها در دراز مدت می شوند.

در این گزارش به پنج خوراکی اشاره شده است که روند پیری را تسریع می سازند: 

***کیک های مافین و نان موز

مصرف یک عدد کیک مافین یا یک تکه نان موز با قهوه در وعده صبح کار رایجی به شمار می رود اما این عادت می تواند متحمل آسیب های طولانی مدت شود.

مخلوط چربی اشباع شده و شکر باعث افزایش التهاب در بدن می شوند و بر پوست تاثیر می گذارد.

علاوه بر تاثیر پوست، سطح بالای قند در واقع می تواند نوع کلاژن بدن را تغییر دهد و آن را به یک نوع شکننده تر تبدیل کند.

***چای لاته 

چای لاته که در واقع مخلوط چای و شیر است جایگزین محبوبی برای قهوه در روزهای پاییزی به شمار می رود؛ چای لاته یک نوشیدنی نسبتا شیرین و مملو از کف شیر است.

با این وجود بیشتر کافی شاپ ها چای لاته خود را با دم کردن برگ چای درست نمی کنند و در عوض از مخلوط های آماده چای لته استفاده می کنند.

این درحالی است که یک پاکت مخلوط چای لته آماده محتوی شش قاشق چایخوری شکر است که زمانی با شکر طبیعی شیر مخلوط می شود به یک بمب شکری پنهان تبدیل می شود.

زمانی که این شکر وارد جریان خون می شود مولکول های مضری می سازد که به پروتیین بدن به ویژه پروتیین هایی که مسئول کلاژن سازی هستند، آسیب می زند که این خود باعث بروز چین و چروک بر روی پوست می شود.

با این حال قهوه نیز جایگزین مطلوبی به نظر نمی رسد زیرا کافیین رطوبت بدن را خالی می کند و باعث می شود که پوست چروکیده و مسن به نظر برسد.

***سوپ های پاکتی 

سوپ های پاکتی جایگزین های راحتی برای درست کردن غذا هستند فقط کافی است که محتوی پاکت را به آب در حال جوش اضافه کرد تا سوپ آماده شود.اما همانطور که زمان آماده سازی غذا نصف می شود مزایای تغذیه ای آن نیز نصف می شود. همچنین در هر پاکت سوپ بیش از 800 تا هزار میلی گرم سدیم وجود دارد و 

رژیم های غذایی مملو از نمک، فشار زیادی بر بدن وارد می کنند و می توانند باعث آسیب جدی به سلول های بدن به ویژه کلیه ها شوند . 

***آب میوه 

صرف یک لیوان آب میوه با صبحانه به نظر مفید می رسد اما قند حاوی یک لیوان آب میوه بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر می رسد. 

از سوی دیگر آب میوه به شدت اسیدی است که موجب از بین بردن مینای دندان می شود ؛ همچنین یک لیوان آب میوه حاوی بیش از شش قاشق چایخوری قند است که باعث می شود سطح انسولین بالا رود.

از سوی دیگر سطح بالای انسولین نیز با التهاب و افزایش وزن ارتباط دارد.

قند موجود در آب میوه همچنین مینای دندان را نیز از بین می برد و اسیدهای موجود در آب میوه دندان ها را مستعد لکه دار شدن می سازند.

***غذاهای چرب و سرخ شده 

غذاهای چرب و سرخ شده گزینه لذت بخش مناسبی بعد از یک روز طولانی کار به نظر می رسند اما مصرف این غذاها به مرور زمان موجب پیر شدن سریعتر انسان می شود.

این بدان معنی نیست که این غذاها مزیت های تغذیه ای اندکی دارند اما مشارکت آنها در روند پیری قابل توجه است.

غذاهای سرخ شده و فست فودها نه تنها مملو از نمک هستند بلکه حاوی چربی های ترانس نیز هستند ؛ بنابراین تا آنجایی که می توان باید این نوع خوراکی ها را کمتر مصرف کرد زیرا بطور قابل توجهی با آسیب سلولی در ارتباط هستند.

از سوی دیگر چربی های ترانس حساسیت پوست و بدن را به اشعه فرابنفش خورشید را افزایش می دهند که این خود عامل اصلی پیری محسوب می شود.

  • alireza gholami

عنوان: یک سرکاری باحال
حجم: 61.4 کیلوبایت
توضیحات: در کنار هر کاری سرگرمی هم لازمه

 دریافت

  • alireza gholami

اگر دوست دارید یکی از نویسنده های این وبلاگ باشید در بخش تماس با من خود را معرفی کنید

  • alireza gholami

دریافت
عنوان: گیاهان دارویی
حجم: 15.9 کیلوبایت
توضیحات: چیزهایی که باید در مورد گیاهان دارویی دانست

  • alireza gholami

دریافت
عنوان: نمونه سوال ریاضی ششم
حجم: 19.8 کیلوبایت

  • alireza gholami

روزه کاهنده30 درصدی کالری، ضد سرطان اما پرخوری و گرسنگی شدید سرطان زا


دکتر سیدمحسن خوش نیت نیکو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: به همین دلیل اگر فرد روزه دار از رژیم غذایی مناسبی پیروی کند و کاهش کالری دریافتی حدود 30 درصد (نه گرسنگی شدید) داشته باشد، روزه برای او مفید است. 

وی تاکید کرد: مشاهده شده که تاثیر داروهای شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان با این مقدار کاهش کالری دریافتی، بیشتر می شود. 

وی با بیان اینکه در مقابل پرخوری و چاقی خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان های روده و کبد را افزایش می دهد، افزود: احتمال ابتلا به این نوع از سرطان ها رابطه بسیار تنگانگی با پرخوری و چاقی دارد. 

فوق تخصص غدد درون ریز توضیح داد: پرخوری سبب ایجاد تغییراتی در برخی هورمون ها و مواد داخلی بدن می شود و رادیکال های آزاد در خون را افزایش می دهد؛ این تغییرات احتمال ابتلا به سرطان را زیاد می کنند. 

خوش نیت نیکو با بیان اینکه کاهش خفیف میزان کالری دریافتی، روی سیستم ایمنی بدن افراد نیز اثر مناسبی دارد، افزود: افرادی که چاق هستند و پرخوری می کنند سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل می شود و بیماری های خود ایمن در آنها بیشتر می شود. اما افرادی که گرسنگی خفیف تا متوسط را تحمل می کنند، سیستم ایمنی بدن آنها منظم تر کار می کند و دفاع بدن آنها در مقابل عوامل بیگانه و سلول های سرطانی بیشتر می شود. 

** روزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

وی توضیح داد: در مقابل گرسنگی های شدید که طی آن فردی به شدت کالری دریافتی خود را کم می کند، حدود 50 تا 70 درصد عملکرد سیستم های بدن به ویژه سیستم ایمنی مختل می شود. 

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روزه داری اسلامی در واقع یک ناشتایی متناوب است و با رژیم های سخت لاغری یا اعتصاب غذا که فرد طی آن چند روز غذا نمی خورد، متفاوت است. 

خوش نیت نیکو افزود: در روزه داری اسلامی فرد روزه دار چند ساعت غذا نمی خورد اما بعد از این چند ساعت بدن دوباره شروع به دریافت غذا و کالری می کند. به این ترتیب میزان کالری دریافتی در طول 24 ساعت چندان تغییری نمی کند و از آنجایی که در حفظ سلامت سیستم های مختلف بدن کالری دریافتی در طول 24 ساعت مطرح است، می توان گفت که روزه سلامت روزه دارانی راکه میزان کالری دریافتی آنها تغییر چندانی نمی کند، به خطر نمی اندازد حتی اگر طول مدت روزه داری 18 ساعت باشد. 

وی با یادآوری اینکه روزه داری اسلامی با رعایت اصول تغذیه ای مناسب، لطمه ای به بدن وارد نمی کند، توضیح داد: برخی ادعا می کنند که روزه داری در روزهای گرم و طولانی، به دلیل کم آبی به کلیه ها و سیستم گوارش آسیب وارد می شود و برخی نیز بر این باورند که روزه داری خطر تشکیل سنگ های کلیوی را افزایش می دهد اما مطالعات انجام شده این مساله را به صراحت رد می کند. 

خوش نیت نیکو گفت: البته افرادی که کلیه آنها سنگ سازی مکرر دارد، نباید روزه بگیرند. اما افرادی که کلیه آنها طی پنج سال گذشته سنگ سازی نداشته، می توانند روزه بگیرند. این افراد با رعایت اصول تغذیه ای و مصرف موادغذایی پرفیبر مانند میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر باید مراقب باشند بدن آنها دچار کم آبی نشود. همچنین باید فعالیت های بدنی را در طول روزهای گرم روزه داری کاهش دهند.

وی ادامه داد: دیده شده در طول روزه داری مواد سنگ ساز در ادرار کاهش پیدا می کند و موادی که تشکیل سنگ را مهار می کند، افزایش می یابد. 

  • alireza gholami
علم
در بعضی اوقات بی پولی در بعضی اوقات ثروت
اما

ثروت هیچ وقت علم نمی آورد
لطفا نظر بدین
  • alireza gholami

  • alireza gholami

لودگی هوا سالانه جان 3.2 میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد

به نام خدا

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی enviro.com این مطالعه که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که تلفات سالانه ناشی از آلودگی هوا بیشتر از تلفات مجموع ایدز و مالاریا است.

این در حالی است که به گفته محققان، با رعایت رهنمودهای جهانی کیفیت هوا می توان از مرگ 2.1 میلیون نفر در سال پیشگیری کرد.

همچنین محققان با ابداع یک الگوی جهانی نشان دادند که چگونه تغییرات در میزان آلاینده های خارج از محیط خانه می تواند باعث کاهش مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه شود.

این مطالعه اولین تجزیه و تحلیل مشروحی است که نشان می دهد چگونه کاهش آلاینده های خاص هوا در سراسر جهان می تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی شود. 

محققان در این مطالعه آلاینده های هوایی ناشی از ذرات ریز معلق در هوای خارج از خانه را مورد بررسی قرار دادند؛ این ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون هستند که می توانند به اعماق ریه نفوذ کنند. 

استنشاق این ذرات با افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی، تنفسی مانند آمفیزم و سرطان ارتباط دارد.

این آلاینده های ریز از آتش سوزی، نیروگاه زغال سنگ، اتومبیل و کامیون و همچنین تولید گازهای گلخانه ای کشاورزی و صنعتی ایجاد می شود.

این مطالعه جدید نشان می دهد که این آلاینده ها هر سال موجب مرگ پیش از موعد حدود 3.2 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر بیماری ها می شود.

این در حالی است که با رعایت رهنودهای کیفیت هوا سازمان بهداشت جهانی می توان از مرگ پیش از موعد 2.1 میلیون نفر در سراسر جهان پیشگیری کرد.

  • alireza gholami


به گزارش ایرنا از پایگاه خبری enviroment.com،این تحقیق به صورت مشترک در دانشگاه های استنفورد، پرینستون و برکلی انجام شده است و نتایج این تحقیق نشان می دهد که جانواران مهره دار با سرعتی 114 برابر دوران عادی در حال انقراض هستند.

تحقیق دیگری سال گذشته در دانشگاه دوک انجام شده بود به نتایج مشابهی رسید.

یکی از دست اندرکاران تحقیق جدید گفت :اکنون داریم به ششمین عصر انقراض بزرگ وارد می شویم.

آخرین باری که انقراض بزرگ گونه ها در زمین به وقوع پیوسته 65 میلیون سال پیش بود که دایناسورها منقرض شدند، تصور می شود برخورد شهاب سنگی بزرگ با زمین علت انقراض دایناسورها و برخی دیگر گونه ها بوده باشد.

بنا به این تحقیق ممکن است که انقراض بزرگ عصر حاضر کندتر از انقراض دایناسورها باشد 

جراردو سیبالوس، که هدایت تحقیق اخیر را به عهده داشته،افزود:اگر اجازه دهیم روند کنونی ادامه پیدا کند میلیون ها سال طول می کشد تا حیات روی زمین احیا شود، و انسان نیز ممکن است همان اوایل از میان برود.

در این تحقیق دانشمندان با استفاده از فسیل ها نرخ انقراض مهره داران را در طول تاریخ برآورد کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که نرخ کنونی انقراض مهره داران بیش از صد برابر بیشتر از زمان هایی است که یک عصر انقراض بزرگ در جریان نیست.

مطابق یافته های این تحقیق از سال 1900 تاکنون بیشتر از 400 گونه از جانوران مهره دار منقرض شده اند که در دوران عادی چنین حجمی از انقراض ظرف 10 هزار سال رخ می دهد و نه 100 سال.

این تحقیق، تغییرات اقلیمی، آلودگی و جنگل زدایی را از عوامل انقراض سریع گونه های جانوری معرفی کرده است.

پل اهرلیش، از دانشگاه استنفورد، گفت :در سراسر جهان نمونه هایی از جانوران مختلف داریم که عملا چیزی جز مردگان متحرک نیستند.

اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت می گوید، 41 درصد جانوران دوزیست و 25 درصد پستانداران در معرض انقراض هستند.

  • alireza gholami